-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9518 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

قرباني به چه كساني واجب است و چرا براي حاجي تنها واجب است؟

در آموزه هاي ديني براي تحقق واجب، شرايط خاص پيش بيني شده است. حج يكي از واجبات است كه براي تحقق آن شرايط خاصي ذكر شده كه يكي از شرايط، استطاعت و توانايي مالي و بدني است: ولله علي النّاس حج البيت مَن اسْتطاع إليه سبيلاً.[34]

يكي از واجبات حج قرباني است. طبيعي است هم حج رفتن و هم قرباني نمودن توان مالي مي طلبد. اگر كسي توان مالي و استطاعت نداشته باشد، حج بر او واجب نيست. در نتيجه قرباني واجب نيست. براي انسان هاي فقير به دليل عدم توان مالي حج واجب نيست. پس قرباني كه جزء حج است، بر آنان واجب نيست. از سوي ديگر در برخي روايات، يكي از علل تشريع قرباني، تأمين اقتصادي فقيران بر شمرده شده است.

طبيعي است انسان فقير نه تنها نمي تواند قرباني كند، بلكه بايد از قرباني استفاده نمايد. پيامبر اسلام فرمود: إنّما جعل الله هذا الاضحي لتسعكم مساكينكم من اللحم فأطعموهم؛[35] خداوند قرباني را به خاطر وسعت در معيش فقيران تشريع نموده است، از اين رو بايد از گوشت قرباني، آنان را اطعام نماييد.

حج براي تمام مسلماناني كه استطاعت دارند واجب است و اگر بر فقيران واجب نيست، بدان جهت نيست كه به فقيران بي احترامي شده و نوعي تبعيض در قانونگذاري به وجود آمده است. شايد نوعي آسانگيري نسبت به فقيران باشد كه در مشقت نيفتند. اگر قرباني بر فقيران واجب بود، تحصيل قرباني براي آنان زحمت طاقت فرسا بود. به رغم آن كه حج پيامدهاي مهم معنوي، سياسي و اجتماعي دارد، عدم وجوب حج و قرباني براي فقيران و ديگر افراد مشكل آفرين نيست.

[35] علل الشرايع، ج 1 - 2، ص 144.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.